4

3 praktikus átalakítás az életben

Az emberek folyton mindent átalakítanak. Vagy a lakásukat, vagy a frizurájukat, az autójukat vagy a telefonjukat, és ez persze jó, mert szerencsésebb esetben ettől boldogabbak is lesznek. Több dolog elfér a lakásukban, jobban megy a kocsi, csinosabb a teló.

Azonban izgalmas volna kiszélesíteni az átalakítandó dolgok körét, és a saját életünket apgrédelni egy kicsit. Ettől is jobban érezhetjük magunkat, sőt, ez lesz csak az ütős változás. (Teniszezők előnyben!)
Kérlek, ha van kedved, próbáld ki a lenti három átalakítást az életedben. 


1. Halogatásból cselekvési lista
Bizony, ez nem is nehéz, szerintem kb. ötperces nagyszerű ÍRÁSOS feladat. Azért írtam ekkorával, hogy ÍRÁSOS, mert tudod, szó elszáll, de az írásról nem tudsz olyan egyszerűen megfeledkezni. Készíts tehát egy listát azokról a dolgokról, amelyeket épp halogatsz, legyenek benne a kicsik és a nagyok is, a mosogatástól a válásig, a körömvágástól az uszodába járásig, minden, amit meg kellene tenned, de nem teszed.

Azután trükkösen a lista fölé írd azt, hogy "Elintéznivalók". (Ha halogatást írtál korábban, azt húzd át.)

A következő időben minden egyes nap legalább egy dolgot pipálj ki erről a listáról.
Ha egy napot kihagysz, az még belefér, de ha kettőt, akkor kapsz egy mínusz pontot, és csúnyán fogok rád nézni. Ez persze csak vicc, mínusz pont nem lesz. De azért ügyelj rá, hogy a halogatás felszámolásának halogatása az első bátortalan lépés a teljes eltunyulás felé. Légy kitartó, és odáig juss el, hogy amikor már tudod, hogy valamit meg KELL tenned, nem azért, mert kényszerítenek, hanem azért, mert az a saját érdeked, akkor az első adódó alkalommal meg is teszed. Akkor nem is kell semmilyen lista.


2. Haszontalanból hasznos

Ez egy másik feladat.  Most keress az életedben olyan tevékenységeket, amelyeket rendszeresen csinálsz, de nem hasznosak. A nem hasznost úgy értsd, hogy nem származik belőle különösebb előnyöd (vagy túl kicsi, ahhoz képes, hogy mennyi energiád megy rá). Ha valami igazán nagy örömöt okoz neked, az viszont jó. Lehet tovább zenét hallgatni, üldögélni a padon egy parkban, vagy szexelni (de azt nem a parkban). A testünknek és a lelkünknek is szüksége van jó dolgokra. Olyanokat keress inkább, amiket valóban nem éri meg csinálni neked.

Ezekből is készíts egy listát, majd mindegyik mellé írj egy hasznosabb dolgot, amit a korábbi dolgok helyett fogsz ezentúl csinálni.

Eddig tévéztem, ezentúl olvasni fogok.
- Eddig zabáltam, mostantól átállok a fitness kajára.
- Eddig cigiztem, mostantól teázni fogok.

Van, amikor egyetlen mozdulattal meg lehet azt oldani, amiről korábban azt hittük, hogy hosszú hónapok munkája lesz.
És persze ehhez az egészhez tudnod kell, hogy mi az egyáltalán, ami számít neked az életben. Mindennek megvan a maga értéke, például tévézés közben lehet szunyókálni, szórakozni, agyat zsibbasztani, a zabálás alvási zavarok ellen nagyszerű, a cigaretta pedig ad nekünk egy kis időt, amit magunkra fordíthatunk, vagy megnyugtat, vagy csak azt hisszük, de akkor is mindennek megvan a maga előnye. Kérdés, hogy tényleg ezt akarod? Ezt az előnyt? Vagy inkább egy másikat választanál? Erről szól ez az átalakítás.


3. Mások helyett magadat

Egy újabb listát kell készítened, amelyen azok a tevékenységek vannak, amelyeket rendszeresen csinálsz, és másokról szól. Tehát olyat, ami mások javát szolgálja közvetlenül, még ha közvetetten neked is jó.
Iyen az is, hogy eteted a gyereked - de hát ez tényleg  jó, senki sem akarja éhen hagyni a kölkét.
Ettől függetlenül ez is kerüljön a listára, hogy legyen teljes. Már ha van etetni való gyereked még.

Amikor kész van ez a lista, akkor legalább egy dolgot cserélj le belőle egy olyanra, amelyben már magad miatt cselekszel. Ha kettőt is tudsz, hát legyen kettő. Ha tizenkettő, akkor talán túlzásba vitted ezt a feladatot.

Mondanám, hogy azt is megteheted, hogy nem húzol ki semmit, csak hozzáteszel újabb, magadról szóló tevékenységeket, de az a baj, hogy ezek a dolgok az időd függvényében léteznek a mindennapjaidban (nem úgy, mint pl. a pozitív gondolkodás, amit akármikor csinálhatsz), így legtöbbször valamit abba kell hagynod, ha egy új dolgot akarsz behozni. Egy ideig lehetsz kreatív, de a legjobbnál jobbat ne akard magadból kihozni.

Ilyesmikre gondolj:
- Eddig az egész család után én mosogattam. Ehelyett mostantól tanulni fogok a szobámban.
- Eddig én voltam a szülői munkaközösség elnöke. Inkább a gyerekemmel beszélgetek többet ezentúl.
- Eddig mindenkinek segíteni akartam. Mostantól a saját dolgaimra figyelek inkább.

Ez a háromféle átalakítás olyan változást okozhat az életedben, amely beáláthatatlan pozitív következményekkel járhat, amelyekt most inkább nem is részletezek.

Szívesen látom azonban a gondolataidat a hozzászólásoknál.

Megosztom!
tibi
 

  • Zsanett szerint:

    Köszönöm, Tibi! Én imádok cselekvési listákat készíteni és pipálgatni. Főleg pipálgatni. Közben a grafomán hajlamomat is kiélhetem. A haszontalan dolgok számbavétele szintén nagyon hasznos, időről időre én is előveszem ezt és elhatározom magam. A harmadik pontot inkább a barátnőmnek küldeném el, akire a tegnapi beszélgetésünk alapján jócskán ráférne. Bár neki csak 3 gyereke van, még így is kevesebb, mint neked. De több, mint nekem.
    Nagyon szép a hernyó is és a pillangó is a képen 🙂

    • tibi szerint:

      Szia Zsanett! A cselekvési listák pipálgatásának szeretete igen előremutató dolog 🙂 És elég jó a meglátásod, ha észrevetted az utolsó pont és a gyerekek száma közötti szoros összefüggést 😀
      Köszönöm!

  • Andi szerint:

    Kedves Tibi,

    Nagyon köszönöm ezt az írást is!
    Az első listához hasonlóm volt, de nem túl helyesen a címe “Mostanában jó lenne…” volt. Azzal, hogy konkretizáltad a feladatot, keretet adtál, így ki is bővítettem a listát olyanokkal, amik már motoszkáltak a fejemben, DE nem írtam le őket eddig. Így viszont, ha tetszik, ha nem, sorra fognak kerülni. 🙂

    A második listám eléggé szűkös. Nagyjából csak az aggódás, idegeskedés van rajta. Ehelyett meditálni fogok, a héten megyek egy tanfolyamra is, amit nagyon remélek, hogy segíteni fog. Legalább azalatt, míg ott vagyok, meditálok, aztán a hétköznapokban meglátjuk.

    A harmadikkal is egész jól állok, de a példádat átvettem, és mostantól azon leszek, hogy a saját dolgaimra figyeljek lelkiismerer-furdalás nélkül. 🙂

    Legyen szép napod!
    Andi

    • tibi szerint:

      Szia Andi!

      Úgy látom, te már eleve jó vagy ezekben a dolgokban. Az aggódás, idegeskedés valóban nem hasznos, de szerintem sokan örülnének, ha a 2. listájukon csak ezek volnának. 🙂
      A meditáció egy nagyon jó helyettesítése ezeknek.
      Köszönöm, és sok örömöt a mindennapokban!

      Tibi

  • >